Alles begint met een vrijblijvend kennismakingsgesprek dat kan plaatsvinden bij ons op kantoor of bij u thuis. Tijdens dit gesprek bespreken we uw wensen en ideeën. Indien beschikbaar, vragen we om op dat moment ook alle relevante info zoals plannen (opmeting door landmeter), eventuele eerder verkregen stedenbouwkundige inlichtingen van de gemeente,... te verzamelen en voor te leggen.
Dit gesprek is bedoeld om uw wensen, budget en visie te verkennen. We nemen de tijd om onze werkmethodiek uit te leggen en uw “wishlist” door te nemen, zodat we een duidelijk beeld hebben van uw verwachtingen. Hierna kunnen we al een eerste stap zetten richting het voorontwerp.
Op basis van het kennismakingsgesprek en de aangeleverde informatie (o.a. moodboard) starten we met het opmaken van een voorontwerp. Indien het gaat over een verbouwing en er geen plannen van de bestaande toestand voor handen zijn, adviseren we om vooraf reeds een landmeter aan te stellen voor de opmeting/3D-scan van de woning, zodat we een correcte basis hebben om van te vertrekken voor de opmaak van de plannen van het  voorontwerp. In eerste instantie stellen we de grondplannen en een 3D-visualisatie van uw project voor. 
Na bespreking wordt het voorontwerp aangepast op basis van uw feedback, totdat het volledig aan uw wensen voldoet. Van zodra het voorontwerp op punt staat, vragen we een preadvies aan bij de bevoegde gemeentelijke dienst(en). Na een positief advies van de gemeente koppelen we een kostenraming aan het ontwerp om af te toetsen of het binnen het vooropgestelde budget past.
Na uw goedkeuring van het voorontwerp en de bijhorende kostenraming, stellen we het volledige omgevingsaanvraagdossier op. Dit dossier wordt online opgemaakt in het omgevingsloket, waarna het naar de gemeente wordt verzonden om de wettelijke vergunningsprocedure te doorlopen.
Gedurende deze fase kunnen we ook helpen met het aanstellen van diverse specialisten, zoals een stabiliteitsingenieur, EPB-verslaggever, veiligheidscoördinator en eventueel een verlichtings- en akoestiekspecialist.

​​​​​​​
Na het indienen van de omgevingsaanvraag starten we met de opmaak van de bijkomende studies die noodzakelijk zijn voor de gedetailleerde uitwerking van het project. Dit kan, afhankelijk van situatie tot situatie, onder andere een grondsondering, stabiliteitsstudie, EPB-verslaggeving, ventilatiestudie,... zijn. De resultaten van deze studies vormen de basis voor het omzetten van het voorontwerp naar een gedetailleerd uitvoeringsdossier.
Van zodra de omgevingsaanvraagprocedure afgelopen is en er zicht is op de finalisatie van de eerder aangehaalde nevenstudies, beginnen we met de opmaak van het aanbestedingsdossier. Dit dossier bestaat uit beschrijvende meetstaten (lastenboeken) en uitvoeringsplannen die zullen worden gebruikt voor de offerteaanvragen bij aannemers. Wij schrijven per aanneming (ruwbouw, dakwerken, buitenschrijnwerk, elektriciteit, binnenbepleistering,...) één aannemer aan met wie wij eerder een vlotte en positieve samenwerking achter de rug hebben. Hiernaast adviseren wij steeds om nog andere aannemers (per onderdeel) aan te spreken, zodat wij voor elk onderdeel een duidelijke vergelijking kunnen maken. We bieden volledige onafhankelijkheid bij het beoordelen van deze offertes en het selecteren van de aannemer(s). Wij kunnen aannemers aanbevelen, maar u bent uiteindelijk vrij om zelf aannemers te kiezen.
Tijdens de uitvoeringsfase zorgen wij voor de controle en opvolging van de werken. Dit omvat wekelijkse werfvergaderingen of vergaderingen naargelang de voortgang van de werken, waarbij ten gepaste tijde gedetailleerde werfverslagen worden opgemaakt en gedeeld met alle betrokken partijen. Zo blijft iedereen op de hoogte van de vorderingen en kunnen de aannemers duidelijke richtlijnen volgen.
Wij kunnen optioneel ook de coördinatie van de werken op ons nemen. Zie meer info bij FAQ - 'Ontzorging' (onderaan deze pagina).
Ons team houdt nauwlettend toezicht op de kwaliteit van de uitgevoerde werken, zodat het project volgens de gemaakte afspraken en op schema verloopt.
Wij organiseren per hoofdaanneming een oplevering wanneer de desbetreffende werken werden afgerond. Tijdens dergelijke oplevering gaan we samen met u na of de werken naar wens zijn uitgevoerd. Eventuele opmerkingen of punten van aandacht worden vastgelegd in een proces-verbaal.
Na de voorlopige oplevering start de 10-jarige aansprakelijkheidstermijn van de aannemers, en begeleiden wij u bij de eerste ingebruikname van uw gebouw, zodat u met een gerust hart kunt verhuizen of de ruimte in gebruik kunt nemen.
IvsE architecten merkt meer en meer dat de bouwheer, die zelf zijn drukke bezigheden heeft, ontlast wil worden van alle zorgen die het bouwproces met zich meebrengt. Dat gaat van het zoeken naar afwerkingsmaterialen, het opvolgen van de werken tot het traceren en coördineren van de verschillende aannemers. Het is meestal veel voordeliger en verstandiger om met verschillende aannemers te werken, die elk gespecialiseerd zijn in hun vak (aparte open ruwbouwbouwaannemer, dakwerker, schrijnwerker, elektricien, loodgieter, stukadoor,…). Een algemene aannemer doet namelijk meestal enkel de ruwbouw en besteedt de andere aannemingen uit, maar rekent hiervoor een aanzienlijke commissie aan (10 tot zelf 30%). Bovendien beslist hij eenzijdig met welke (onder)aannemers hij gaat samenwerken. Wij kunnen de taak van het ontzorgen op ons nemen en de coördinatie uitvoeren van de verschillende aannemingen. Hiervoor vragen wij een op voorhand afgesproken ereloonpercentage op de aannemingen, die we zelf coördineren, uitgezonderd de open ruwbouwaannemer. Want met deze aannemer start de bouw. De open ruwbouwaannemer trekt de krijtlijnen. De andere aannemers vullen aan… Afhankelijk van welke optie er gekozen werd, kan dit ereloon ook in regie of forfaitair afgerekend worden.
IvsE architecten hanteert meerdere methodes in functie van de aard van de opdracht en de verwachtingen. Bij de contractbespreking wordt dit verder toegelicht. 
Optie 1 (kleinere verbouwingen, constructies en interieuropdrachten): Het ereloon wordt in regie uitbetaald op basis van vastgestelde uurtarieven, exclusief taksen. Een maandelijkse betaalstaat gaat de facturatie vooraf waarin een gedetailleerd overzicht van de gepresteerde uren wordt opgemaakt en een raming van de vermoedelijk nog te presteren uren wordt voorgesteld. 
Optie 2 (omvangrijke verbouwingen en nieuwbouwprojecten): Het ereloon wordt bepaald door een percentage op de globale kostprijs, exclusief taksen, d.w.z. op alle reële uitgaven tot de volledige voltooiing en de economische waarde van de eigen werken door de bouwheer uitgevoerd. Het percentage wordt vermeld in de overeenkomst. Het ereloon wordt voorlopig berekend op basis van het bouwbudget en aangepast aan de tussentijdse kostenramingen. Het definitieve ereloon wordt berekend op de werkelijke kostprijs en de economische waarde van de eigen werken door de bouwheer uitgevoerd. Waardeverminderingen en kortingen worden niet in rekening genomen.
Optie 3 (omvangrijke verbouwingen en nieuwbouwprojecten): Het ereloon wordt bepaald op basis van een forfait per te bouwen m² (muren inbegrepen, alsook elke ruimte, open of gesloten, nieuw of bestaand, van meer dan 1m hoog). Dit is een eenvoudige berekeningswijze waarmee de bouwheer de studiekosten perfect onder controle kan houden in verhouding tot het gevraagde. Met deze methode hebben keuzes qua afwerking geen invloed op de berekening van het ereloon. Echter ook bij deze optie dienen nog de taksen bijgeteld te worden. 
Optie 4: Ook bestaat de mogelijkheid om met een forfaitair ereloon te werken. Deze zal dan bepaald worden in onderling overleg met de opdrachtgever.

Bijkomende opdrachten worden na voorafgaand akkoord uitgevoerd aan vaste uurtarieven. Deze uurtarieven worden in de overeenkomst vermeld en zijn afhankelijk van de functie en de ervaring. Plot en printafdrukken worden afzonderlijk aangerekend aan de prijzen vermeld in het contract.​​​​​​​
IvsE architecten is verzekerd bij Protect nv voor onze burgerlijke en tienjarige beroepsaansprakelijkheid. Het contractnummer wordt vermeld in de overeenkomst dat met u wordt afgesloten. De tienjarige aansprakelijkheid is van toepassing op overeenkomsten die architecten sluiten met de opdrachtgever met het oog op het oprichten of verbouwen van een gebouw. Alleen gebreken die ernstig genoeg zijn om de stabiliteit, de stevigheid of duurzaamheid van een gebouw of van een belangrijk onderdeel ervan in het gedrang te brengen, vallen onder het toepassingsgebied van de tienjarige aansprakelijkheid. Echter kleinere gebreken, zoals lichte, verborgen gebreken, denk aan materiaalverkleuring, kleine waterinfiltraties, onvoldoende verwarming of koeling, geluidsisolatie die te wensen overlaat,… dienen binnen het jaar van ingebruikname vermeld te worden. Voor alle duidelijkheid: de architect is verantwoordelijk voor het concept, terwijl de aannemer instaat voor de uitvoering van de werken volgens de regels der kunst.
Via onderstaande knoppen kan u informatie raadplegen zoals het reglement van beroepsplichten en onze privacy verklaring.
     
Back to Top